رسانه ها ابزار های انتقال پیام هستند و هر گونه ابزاری که بتواند پیامی را منتقل کند و ارتباطی را چه یک سویه و چه دو سویه برقرار کند رسانه می گویند که این رسانه ها تأثیرات مثبت و منفی زیادی بر خانواده ها خواهند گذاشت. تأثیرات فرهنگی این رسانه ها بر خانواده ها شامل ترویج بی حجابی و بی غیرتی، کاهش رضایت از زندگی و …. می باشد. اما از لحاظ اخلاقی نیز رسانه ها بر خانواده اثرات منفی می گذارند از جمله ی آن ها ترویج خشونت در کودکان و نوجوانان، بلوغ زودرس، از بین بردن صله رحم و …. می باشد. رسانه ها هر چند اثرات منفی بر خانواده می گذارند اما راهکار هایی جهت مقابله با آن ها وجود دارد از جمله: والدین و مربّیان درباره اهداف آگهی های تجاری و این که چگونه باید آن ها را ارزیابی کنند، با کودکان حرف بزنند. - برای آن که کمتر آسیب های تلویزیون به ما اصابت کند باید بین اعضای خانواده پیوند عمیق عاطفی برقرار شود. طوری افراد خانواده به هم نزدیک شوند که فرزندان، پدر و مادر خود را باور کنند. - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سایر دستگاه‌ های فرهنگی، فرهنگ‌ سازی و بستر مناسب جهت استفاده درست و به جا از تلفن همراه را به عمل آورد.- استفاده کمتر خود والدین از تلفن همراه در انظار فرزندان مورد توجه قرار گیرد. - والدین باید کامپیوتر ها را در منزل در جایی قرار دهند که امکان استفاده خصوصی از آن وجود نداشته باشد و بتوانند به راحتی فعالیت های فرزندان را تحت نظر داشته باشند. - افشای اهداف صاحبان شبکه های ماهواره ای، زیبایی های زندگی دینی و پشت پرده اهداف صاحبان شبکه های ماهواره ای را به مردم نشان دهیم. افشای مستند اهداف صاحبان شبکه های ماهواره ای راهی در مقابله با اهداف شوم شبکه های ماهواره ای در تغییر سبک زندگی دینی است. بنابراین باید اهداف صاحبان این شبکه ها که می خواهند با تغییر ذائقه ملتی، فرهنگ و کالاهای اقتصادی خود را به فروش برسانند شناسایی کرده و در قالب مستندی برای مردم افشا شود که می تواند برای آن ها جذاب باشد.
واژگان کلیدی: رسانه، خانواده، فرهنگ، اخلاق.

 

   شنبه 15 آبان 1395نظر دهید »


چکیده
عنوان این پژوهش«نقش اصول دین در سلامت روانی» می باشد که از چهار فصل تشکیل شده است:فصل اول کلیات است که در آن به تعریف و تبیین موضوع از جوانب گوناگون پرداخته شده است. در این قسمت نقش، اصول، دین و سلامت روانی هر کدام به طور جداگانه تعریف شده اند بعد از تعریف و تبیین،اهمیت و ضرورت پژوهش آمده است و اینکه اعتقادات و اعمال مذهبی،نیاز انسان در جهان هستی است و این نیاز بشر در تمام جوامع و در تمام دورانها وجود داشته است.
بعد از آن پیشینه پژوهش است که اشاره دارد به اینکه در هر زمان و در هر جا که بشر وجود داشته است،نیایش و پرستش نیز همراه او بوده است،سپس به قلمرو و دامنه پژوهش اشاره شده و اینکه دین در تمام ابعاد زندگی بشر تأثیر داشته و دارد،ولی در اینجا تنها تأثیر آن را بر سلامت روان بررسی می کنیم و بعد از آن روش پژوهش است که در آن اشاره به این شده که منابع این تحقیق را کتابهای گوناگون و سایتهای اینترنتی تشکیل می دهد و سپس به تعریف واژگان و اصطلاحات کلیدی موضوع پرداخته ایم.
فصل دوم شامل سه عنوان اصلی ماهیت دین،ماهیت سلامت و بیماری روانی و نمونه ای از تأثیرات دین بر سلامت روانی می باشد که در قسمت ماهیت دین می خوانیم که دین مجموعه ای از معارف،عقاید،باورها،قانون ها و دستوراتی برای راهنمای انسان و پیشبرد او به سوی تکامل و رستگاری است و اینکه دین الهی ضامن سلامت روانی است.
در قسمت سلامت و بیماری روانی می خوانیم سلامت روانی بهره مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر است و بیماری روانی به دور بودن از توانایی تفکر و عملکرد نامناسب در تکالیف روزمره زندگی است و در قسمت تأثیرات دین بر سلامت روانی به 5 مورد اشاره می کنیم:
1. دین برآورده کننده میل به جاودانگی 2. کنترل غرایز و رهایی از اسارت های ظاهری و باطنی 3. تقویت صبر 4. معنا و نشاط بخشی به زندگی 5. جلوگیری از بحران روانی و ایجاد آرامش.
در فصل سوم راجع به اصول اعتقادی مشترک میان تمام ادیان آسمانی (توحید، معاد، نبوت) می خوانیم و اینکه توحید اعتقاد به خدای یگانه است و اینکه اصلی ترین رکن دین؛یعنی ایمان به خدای یکتا،سبب می شود انسان از نگرانی و تشویش خاطر در امان بماند و موجب سلامت روانی می گردد و معاد،اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت و دریافت پاداش وکیفر برای اعمالی که در این جهان انجام داده است و نقش آن در سلامت روانی افراد و نبوت اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای سبحان برای هدایت بشر است و اینکه چه نقشی در سلامت روانی افراد دارد.
فصل چهارم درباره اصول مذهب شیعه و سلامت روانی است،ماهیت عدل و اینکه عدل مجموعاً چهار معنی دارد، موزون بودن:تساوی و نفی هرگونه تبعیض،رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق،حق او را و رعایت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت به آنچه امکان وجود دارد و پس از آن عدل الهی و بشری آمده است.در این فصل به امامت و ولایت:فرق نبوت، امامت و رسالت و تأثیر امام معصوم در زندگی انسان،مفهوم ولایت فقیه،انتصاب الهی ولایت فقیه، شرایط رهبری و وظایف رهبری اشاره کرده ام.
در پایان نیز نتیجه گیری و منابع و مآخذ آورده شده است.

   چهارشنبه 5 آبان 1395نظر دهید »

تأثیر خودباوری بر تقویت فرهنگ ایرانی- اسلامی

خودباوری به معنای یک حالت مثبت روحی و روانی است که در نتیجه احساس ارزشمندی در نفس انسان پدید می آید و او را آماده می سازد تا از طریق بهره گیری از لیاقتها و توانمندیهایی که دارد به انجام وظایفی که بر عهده اوست قیام نماید و در این راه، از مشکلات و موانعی که پیش می آید نهراسد. ضعف این حالت می تواند تولید مشکلات عدیده جسمی و رو حی در انسان نماید. مثلا افسردگی که سرماخوردگی روان پزشکی لقب گرفته از عوارض شایع این امر است. حتی در مورد یک کودک برای تکرار یک رفتار خوب نیاز به یک تقویت کننده دارد که باعث انگیزش او می شود.
خودباوری دارای مولفه هایی است که تقویت هر یک از این مولفه ها می تواند بر تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی موثر باشد. آنچه در این پژوهش به آن پرداخته شده است. در فصل دوم: بررسی مولفه های خودباوری که مهمترین آنها: دیانت، زبان، تاریخ و حافظه فرهنگی، نظام اجتماعی، جغرافیای فرهنگی می باشد. به دنبال آن معرفی مهمترین عناصر فرهنگ ملی که عبارتند از: معنویت، اسلام، سرزمین،زبان و خط،ولایت مداری،تمدن و تاریخ،انتظار مهدویت می باشد. در ادامه تاثیر تقویت هر یک از این مولفه ها ب تقویت عناصر فرهنگ ملی پرداخته شده است، به عنوان نمونه تقویت دیانت موجب تقویت عنصر معنویت،اسلام،ولایت مداری،انتظار مهدویت از عناصر هویت ملی می شود.در فصل سوم:پس از معرفی مولفه های فرهنگ اسلامی که شامل:تساهل و مدارا،جهانی اندیشیدن،تبلیغی و باز بودن اسلام،تعادل،ایجاد زمینه فکری برای گسترش نهضت عملی می باشند تاثیر هر یک از انواع خودباوری(اعتقادی،فردی،انسانی،ملی) بر آن مورد مطالعه قرار گرفت که در نتیجه آن مشخص گردید موثرترین نوع خودباوری بر تقویت فرهنگ دینی،تقویت خودباوری اعتقادی است.در این پژوهش پس از بیان میزان تاثیرگذاری تقویت خودباوری بر تقویت فرهنگ اسلامی در فصل چهارم: به مهمترین راهکارها جهت تقویت خودباوری اشاره شده است.


کلید واژه ها: خود باوری، فرهنگ ملی، فرهنگ دینی

   یکشنبه 2 آبان 1395نظر دهید »


حضر ت آیت الله مظاهری در پاسخ به پرسشی در خصوص شرایط طلبگی، راهکارهای شرایط ده‌گانه طلبگی را به طلاب جوان و جدید‌الورود ارایه کردند.
به گزارش مرکز خبر حوزه متن پرسش و پاسخ معظم‌له به شرح ذیل است:
سوال:
خواهشمند است نظر مبارک خود را در خصوص شرایط طلبگی مخصوصاً جهت طلاب جدیدالورود بیان فرمائید.
بسمه‌تعالي
طلبگی کار مقدّسی است بلکه مقدّس تر از آن نداریم، ولي شرائط لازمي دارد.
۱-استعداد مناسب «حداقل متوسط و فوق متوسط»
۲- اهتمام جدي ورغبت به کار.
۳- سلامت و نشاط جسمی و روحی.
۴- رضایت پدر و مادر.
۵- وارد شدن به حوزه به قصد شناخت صحيح و تبيين و ترویج دین اسلام و نه برای چیز دیگری نظیر استفاده کردن از امکانات يا تشخّص‌هاي حوزوي.
۶- عمل بر طبق برنامه‌ها و قوانین حوزه‌ها و اجراي آن ضوابط به طور دقیق.
۷- انضباط کاری و نظم در وقت به طور دقیق.
۸- مراعات جدی از رفیق، و پرهیز از رفیق بد و انتخاب رفیق خوب.
۹- خوب درس خواندن به طوری که معدل‌ها قریب به ۲۰ باشد.
۱۰- مراعات كامل تقوای الهی، يعني اهمیت به واجبات مخصوصاً نماز اول وقت، اهمیت به مستحبات مخصوصاً نماز جماعت، انس با قرآن، انس با دعا و توسل مخصوصاً توسل به حضرت ولی‌عصر«عجل الله فرجه‌الشریف» و همچنين اهمیت به اجتناب از گناه تا اينكه به مرور زمان روح خداترسی در عمق جان، حکم فرما شود. و این امر دهم اهمّ امور است.

 

   سه شنبه 7 اردیبهشت 13951 نظر »

ممکن است همراه برنج یا گندم دانه های سیاهی باشد که برای گیاه است و انسان نمی تواند آن را تشخیص بدهد. در اینجا نیازی به تحقیق نیست ولی اگر انسان مطمئن شد که این فضله ی موش است غذا نجس است ولی تحقیق برای این کار لازم نیست.

سوال: کسی که غذایی را که در آن فضله موش پیدا شده است خورده، آیا دهانش نجس است؟ اگر آب دهانش به جایی بپاشد آنجا نجس می‌شود؟
به طور کلی باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مى‌شود، پس در فرض سوال اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نبوده و آب دهانش نجس نیست، ولی اگر لب ها با غذای نجس تماس داشته، باید آنها را آب کشید.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
در صورتی‌که غذای نجس در دهان نباشد، پاک است.

حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
تا یقین به فضله بودن آن ندارد پاک است و اگر یقین پیدا کرد که این فضله موش است آب دهانش پاک است.

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
باید لب‌های خود را آب بکشد و آب دهان او نجس نیست.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
1. باطن بدن انسان (مانند داخل دهان و بینى) اگر نجس شود همین که نجاست از بین برود پاک مى‌شود، مثلاً اگر چیز نجس را بیرون بریزد آب کشیدن داخل دهان لازم نیست.
2. تا زمانی که یقین به سرایت نجاست ندارید وظیفه‌ای ندارید.

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
داخل دهان که از بواطن است پاک است ولی اجزای غذای موجود در دهان نجس است و باید خارج شود.
http://www.tebyan.net

   سه شنبه 7 اردیبهشت 1395نظر دهید »

چکیده
خودباوری به معنای یک حالت مثبت روحی و روانی است که در نتیجه احساس ارزشمندی در نفس انسان پدید می آید و او را آماده می سازد تا از طریق بهره گیری از لیاقتها و توانمندیهایی که دارد به انجام وظایفی که بر عهده اوست قیام نماید و در این راه، از مشکلات و موانعی که پیش می آید نهراسد. ضعف این حالت می تواند تولید مشکلات عدیده جسمی و رو حی در انسان نماید. مثلا افسردگی که سرماخوردگی روان پزشکی لقب گرفته از عوارض شایع این امر است. حتی در مورد یک کودک برای تکرار یک رفتار خوب نیاز به یک تقویت کننده دارد که باعث انگیزش او می شود.
خودباوری دارای مولفه هایی است که تقویت هر یک از این مولفه ها می تواند بر تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی موثر باشد. آنچه در این پژوهش به آن پرداخته شده است. در فصل دوم: بررسی مولفه های خودباوری که مهمترین آنها: دیانت، زبان، تاریخ و حافظه فرهنگی، نظام اجتماعی، جغرافیای فرهنگی می باشد. به دنبال آن معرفی مهمترین عناصر فرهنگ ملی که عبارتند از: معنویت، اسلام، سرزمین،زبان و خط،ولایت مداری،تمدن و تاریخ،انتظار مهدویت می باشد. در ادامه تاثیر تقویت هر یک از این مولفه ها ب تقویت عناصر فرهنگ ملی پرداخته شده است، به عنوان نمونه تقویت دیانت موجب تقویت عنصر معنویت،اسلام،ولایت مداری،انتظار مهدویت از عناصر هویت ملی می شود.در فصل سوم:پس از معرفی مولفه های فرهنگ اسلامی که شامل:تساهل و مدارا،جهانی اندیشیدن،تبلیغی و باز بودن اسلام،تعادل،ایجاد زمینه فکری برای گسترش نهضت عملی می باشند تاثیر هر یک از انواع خودباوری(اعتقادی،فردی،انسانی،ملی) بر آن مورد مطالعه قرار گرفت که در نتیجه آن مشخص گردید موثرترین نوع خودباوری بر تقویت فرهنگ دینی،تقویت خودباوری اعتقادی است.در این پژوهش پس از بیان میزان تاثیرگذاری تقویت خودباوری بر تقویت فرهنگ اسلامی در فصل چهارم: به مهمترین راهکارها جهت تقویت خودباوری اشاره شده است.
کلید واژه ها: خود باوری، فرهنگ ملی، فرهنگ دینی

پژوهشگر طلبه بتول ابراهیمی

   چهارشنبه 18 فروردین 1395نظر دهید »
اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جمعی از طلاب خواهر شهرستان شهربابکیم که به امید خدا در پی انجام وظیفه ایم. یا حق
جستجو
وصیت شهدا
حدیث موضوعی
دانشنامه عاشورا
زیارت عاشورا
من کالای ایرانی میخرم