« 8 آبان سالروز شهادت شهید محمد حسین فهمیدهتأثیر خودباوری بر تقویت فرهنگ ایرانی- اسلامی »


چکیده
عنوان این پژوهش«نقش اصول دین در سلامت روانی» می باشد که از چهار فصل تشکیل شده است:فصل اول کلیات است که در آن به تعریف و تبیین موضوع از جوانب گوناگون پرداخته شده است. در این قسمت نقش، اصول، دین و سلامت روانی هر کدام به طور جداگانه تعریف شده اند بعد از تعریف و تبیین،اهمیت و ضرورت پژوهش آمده است و اینکه اعتقادات و اعمال مذهبی،نیاز انسان در جهان هستی است و این نیاز بشر در تمام جوامع و در تمام دورانها وجود داشته است.
بعد از آن پیشینه پژوهش است که اشاره دارد به اینکه در هر زمان و در هر جا که بشر وجود داشته است،نیایش و پرستش نیز همراه او بوده است،سپس به قلمرو و دامنه پژوهش اشاره شده و اینکه دین در تمام ابعاد زندگی بشر تأثیر داشته و دارد،ولی در اینجا تنها تأثیر آن را بر سلامت روان بررسی می کنیم و بعد از آن روش پژوهش است که در آن اشاره به این شده که منابع این تحقیق را کتابهای گوناگون و سایتهای اینترنتی تشکیل می دهد و سپس به تعریف واژگان و اصطلاحات کلیدی موضوع پرداخته ایم.
فصل دوم شامل سه عنوان اصلی ماهیت دین،ماهیت سلامت و بیماری روانی و نمونه ای از تأثیرات دین بر سلامت روانی می باشد که در قسمت ماهیت دین می خوانیم که دین مجموعه ای از معارف،عقاید،باورها،قانون ها و دستوراتی برای راهنمای انسان و پیشبرد او به سوی تکامل و رستگاری است و اینکه دین الهی ضامن سلامت روانی است.
در قسمت سلامت و بیماری روانی می خوانیم سلامت روانی بهره مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر است و بیماری روانی به دور بودن از توانایی تفکر و عملکرد نامناسب در تکالیف روزمره زندگی است و در قسمت تأثیرات دین بر سلامت روانی به 5 مورد اشاره می کنیم:
1. دین برآورده کننده میل به جاودانگی 2. کنترل غرایز و رهایی از اسارت های ظاهری و باطنی 3. تقویت صبر 4. معنا و نشاط بخشی به زندگی 5. جلوگیری از بحران روانی و ایجاد آرامش.
در فصل سوم راجع به اصول اعتقادی مشترک میان تمام ادیان آسمانی (توحید، معاد، نبوت) می خوانیم و اینکه توحید اعتقاد به خدای یگانه است و اینکه اصلی ترین رکن دین؛یعنی ایمان به خدای یکتا،سبب می شود انسان از نگرانی و تشویش خاطر در امان بماند و موجب سلامت روانی می گردد و معاد،اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت و دریافت پاداش وکیفر برای اعمالی که در این جهان انجام داده است و نقش آن در سلامت روانی افراد و نبوت اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای سبحان برای هدایت بشر است و اینکه چه نقشی در سلامت روانی افراد دارد.
فصل چهارم درباره اصول مذهب شیعه و سلامت روانی است،ماهیت عدل و اینکه عدل مجموعاً چهار معنی دارد، موزون بودن:تساوی و نفی هرگونه تبعیض،رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق،حق او را و رعایت استحقاق ها در افاضه وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت به آنچه امکان وجود دارد و پس از آن عدل الهی و بشری آمده است.در این فصل به امامت و ولایت:فرق نبوت، امامت و رسالت و تأثیر امام معصوم در زندگی انسان،مفهوم ولایت فقیه،انتصاب الهی ولایت فقیه، شرایط رهبری و وظایف رهبری اشاره کرده ام.
در پایان نیز نتیجه گیری و منابع و مآخذ آورده شده است.

   چهارشنبه 5 آبان 1395


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جمعی از طلاب خواهر شهرستان شهربابکیم که به امید خدا در پی انجام وظیفه ایم. یا حق
جستجو
وصیت شهدا
حدیث موضوعی
دانشنامه عاشورا
زیارت عاشورا
من کالای ایرانی میخرم