« بیایید با هم عقداخوت ببندیمانتقاد حضرت ایت الله شبیری زنجانی از مدرک گرایی در حوزه های علمیه »

هشتم ذي الحجه روز ترويه است و اين روزي است كه حجاج نيت حج تمتع مي نمايند و محرم شده از مكه سمت مني حركت مي نمايند و شب را در آنجا بيتوته مي كنند و صبح عرفه به جانب عرفات رهسپار مي گردند.
روز ترويه يكي از ارزشمندترين روزهاي زمان برشمرده شده است كه خود آداب
و اعمال مخصوصي دارد. رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود: خداي تبارك و تعالي از هر چند چهار شماره برگزيد، از فرشتگان: جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و عزرائيل و از پيغمبران چهار نفر براي مبارزه بوسيله شمشير: ابراهيم و داوود و موسي و من و از خاندانها چهار خاندان كه فرمود: خاندان آدم و نوح و خاندان ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان برگزيد و از شهرها چهار شهر برگزيد و فرمود: سوگند به تين و زيتون و طورسينين و اين بلد امين پس مقصود از تين مدينه است و از زيتون بيت المقدس و از طورسينين كوفه و از بلدامين مكه و از زنها چهار زن برگزيد: مريم و آسيه و خديجه و فاطمه سلام الله عليها و از اعمال حج چهار عمل را برگزيد: قرباني كردن و صدا به لبيك بلند كردن و احرام و طواف و ازماهها چهار ماه كه ماههاي حرامند برگزيد: رجب و شوال و ذي القعده و ذي الحجه و از روزها چهار روز برگزيد: روز جمعه و روز ترويه (هشتم ذي حجه) و روز عرفه و روز عيد قربان.
محمدبن ابي عمير از يكي از يارانش از امام صادق (عليه السلام) نقل كرده است كه فرمود: روزه روز ترويه كفاره گناهان يك سال و روزه روز عرفه كفاره گناهان دو سال است.
محدث قمي در مفاتيح الجنان روزه اين روز را برابر با كفاره شصت سال برشمرده است و آورده است كه شيخ شهيد غسل اين روز را مستحب دانسته است.
در اين روز امام حسين (عليه السلام) نامه اي به كوفه براي مسلم بن عقيل فرستاد با اين مضمون كه:
«بسم الله الرحمن الرحيم؛ از طرف حسين بن علي بسوي برادران مؤمن و مسلمان؛
سلام عليكم
…. من روز سه شنبه هشتم ماه ذيحجه كه روز ترويه است از مكه معظمه بسوي شما حركت نموده ام. موقعي كه فرستاده من بر شما وارد شد در كار خود شتاب كنيد و كوشا باشيد زيرا من در همين روزها نزد شما خواهم آمد.
«والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته»
مورخين خروج امام حسين (عليه السلام) از مكه به سمت كوفه را هشتم ذيحجه يعني روز ترويه نگاشته اند.

«اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ»

خيلي خيلي التماس دعا


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 10 مهر 1393


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جمعی از طلاب خواهر شهرستان شهربابکیم که به امید خدا در پی انجام وظیفه ایم. یا حق
جستجو
وصیت شهدا
حدیث موضوعی
دانشنامه عاشورا
زیارت عاشورا
من کالای ایرانی میخرم