« آداب سیر وسلوک الهیفردا(هشتم ذی الحجه)روز ترویه است »

روز هيجدهم ذي الحجه، روز غدير خم و از بزرگترين اعياد اسلامي است.به پاس گراميداشت اين روز مبارك ميان مردم رسم است كه با هم عقد اخوت مي بندند و با خواندن"صيغه اخوت” يا"صيغه برادري” متعهد مي شوند كه مثل دو برادر حقوق برادري را درباره هم مراعات كنند و در آخرت نيز از همديگرشفاعت كنند.
به نقل از محدث قمي از مستدرك الوسائل شيوه برقراري ان چنين است:
دو برادر يا دو خواهر دست راست خود را به هم مي‌دهند و يكي از آنان صيغه عقد اُخُوَت را مي‌خواند و ديگري مفاد آن را قبول مي‌كند.
متن عقد: ابتدا يكي از آنها اين متن را با توجه به معناي آن مي‌خواند: «وَاَخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي» «به خاطر خدا با تو برادري و صفا (يكرنگي) مي‌ورزم به خاطر خدا دستم را در دستت قرار مي‌دهم؛ و در پيشگاه خدا و فرشتگان و كتاب‌ها و فرستادگان او عهد مي‌كنم كه اگر از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه ورود در بهشت را يابم، بدون تو وارد بهشت نشوم».
سپس طرف ديگر در جواب او مي‌گويد: «قَبِلْتُ» «قبول كردم»
باز هم نفر اول مي‌گويد : «أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَة» «تمام حقوق برادري به جز حق شفاعت و دعا و ديد و بازديد را از تو ساقط كردم»
بدين ترتيب اين دو نفر با هم برادر ايماني يا خواهر ايماني مي‌شوند و بايد در دعاها و زيارت‌ها همديگر را فراموش نكنند.

نكاتي درباره عقد اخوت:
الف: اين عقد تعهداتي همچون ارث و محرميت افراد وابسته به طرفين ايجاد نمي‌كند. بنابراين اين افراد از هم ارث نمي‌برند و هيچ‌گونه رابطه محرميت ميان وابستگان آن‌ها ايجاد نمي‌شود.
ب: اين عقد، فقط ميان دو مرد يا دو زن بسته مي‌شود و هيچ زن و مردي نمي‌توانند اين عقد را بين خود جاري كنند و خواهر و برادر شوند.
ج: لازم نيست صيغه عقد اخوت حتماً به عربي خوانده شود، بلكه اگر آن را به فارسي يا زبان ديگري هم جاري كنند صحيح است؛ اما بايد الفاظي را بكار برند كه معني اين عقد را برساند.
د: اگر دو خانم، بخواهند با هم عقد خواهري برقرار كنند در صورت خواندن عقد به عربي، بايد ضميرهاي مذكر را تبديل به ضمير‌هاي مونث كنند.
با توجه به نكات گفته شده مضمون اين عقد رعايت برخي امور معنوي نسبت به يكديگر در دنيا و پس از مرگ است. مثلاً برادران متعهد مي‌شوند كه در دنيا همديگر را از دعا فراموش نكنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همديگر را شفاعت كنند.
و براي بستن عقد اخوت چه كسي بهتر از همسنگران طلبه مان
التماس دعا


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 17 مهر 1393


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جمعی از طلاب خواهر شهرستان شهربابکیم که به امید خدا در پی انجام وظیفه ایم. یا حق
جستجو
وصیت شهدا
حدیث موضوعی
دانشنامه عاشورا
زیارت عاشورا
من کالای ایرانی میخرم