« هدف واقعی رهبران الهی چه بود؟نجیب هستی...نجیب بمان... »

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه چهارم: حفظی آسان

با بررسی تفاسیر قرآن کریم درمی یابیم که در آیات متعددی، مفسران بزرگ قرآن نکات جالبی راجع به حفظ قرآن بیان نموده اند. خداوند متعال در آیه17 از سوره مبارکه قمر می فرماید: « ولقد یسرنا القران للذکر فهل من مدکر» یعنی «به درستی قرآن را سهل و آسان قرار دادیم برای یادآوری پس آیا کسی هست تا آن را مورد قرائت و یادآوری قرار دهد؟» مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان می فرمایند: مراد در این آیه آن است که ما قرآن را برای حفظ و قرائت آسان قرار دادیم و از میان کتاب های آسمانی قرآن تنها کتابی است که می شود تمام آن را از بر نمود.

علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمة الله علیه) در کتاب آشنایی با قرآن در ذیل آیه 17 سوره مبارکه قمر می فرماید:«قرآن از کتاب هایی است که آمادگی اش برای حفظ شدن از هر کتاب دیگری بیشتر است.عجیب است ! شعر را میشود حفط کرد و قرن شعر هم نیست،نثر است…در میان نثرها تنها کتاب نثری در عالم  که قابل حفظ کردن است، یعنی اصلا ذهن آن را برای حفظ کردن می پذیرد، قرآن است.نکته قابل توجهی که از این آیه استفاده می شود و در خارج نیز محقق شده است این که هیچ کدام از کتاب های آسمانی جز قرآن ، قابلیت حفظ کردن را ندارند.»

بی تردید نعمت حفظ قرآن یکی از موهبت های پروردگار بر امت اسلام است. خداوند حکیم حافظه ای قوی در اختیار ما قرار داده است که به وسیله آن می توانیم تمام یا بخش های زیادی از قرآن را حفظ نماییم. بدیهی اسنت که خداوند حکیم، این ویژگی را عبث و بیهوده در این کتاب آسمانی قرار نداده است و برای این که بتوانیم قدر دان این نعمت الهی باشیم باید تا می توانیم قرآن را به خاطر سپاریم چراکه وقتی خداوند نعمتی را بر بندگان خود ارزانی می نماید دوست دارد اثر آن نعمت را در آن ها ببیند.

منبع:سالنامه حافظان 1393


موضوعات: بدون موضوع
   پنجشنبه 22 آبان 1393


فرم در حال بارگذاری ...

اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
جمعی از طلاب خواهر شهرستان شهربابکیم که به امید خدا در پی انجام وظیفه ایم. یا حق
جستجو
وصیت شهدا
حدیث موضوعی
دانشنامه عاشورا
زیارت عاشورا
من کالای ایرانی میخرم